اعتقاد به ظهور منجى ، اعتقاد همه‏ى بشريت


انتظار منجى ، آرمان همه‏ى مستضعفان و آزادى خواهان

امروز مستضعفان آفريقا و آمريكاى لاتين، ميليون‏ها انسان گرسنه‏ى آسيا و آسياى دور، ميليون‏ها انسان رنگين پوستى كه از ستم تبعيض نژادى رنج مى‏برند، چشم اميدشان به يك فريادرس و نجات‏بخش است. (1)

ظهور منجى ظلم‏ستيز، آرزوى همگانى بشر

آرزوى همه‏ى بشر، وجود چنين عنصر والايى است. عقده‏هاى فروخورده‏ى انسان‏ها در طول تاريخ، چشم به انتهاى اين افق دوخته است تا انسان والا و برگزيده‏اى از برگزيدگان خدا بيايد و تار و پود ظلم و ستم را - كه انسان‏هاى شرير در همه‏ى تاريخ تنيده‏اند - از هم بدرد. (2)

امام مهدى(عج) ، مصلح موعود عالم

همه‏ى بشريت متدين ، منتظر مصلح‏اند و همه‏ى مسلمين ، منتظر مهدى موعودند. (3)

نيمه‏ى شعبان ، عيد بشريت در پهنه‏ى تاريخ

پس امروز ، روز عيد واقعى است ؛ يعنى روز ولادت، براى همه‏ى بشر و تاريخ - حتى براى گذشتگان - عيد است. كسانى بودند كه در دوران تاريك فرعون‏ها و نمرودها و ابوجهل‏ها و سلاطين ظالم، در فقر و ظلم و تبعيض سر كردند و مردند و رنج كشيدند و روى خوبى نديدند؛ امروز براى آن‏ها هم عيد است. (4)

نيمه‏ى شعبان ، عيد فرادينى

جشن ميلاد حضرت حجت )عجل الله فرجه و أرواحنا فداه ( براى عموم شيعيان، بلكه همه‏ى عدالت‏خواهان عالم، يك عيد بزرگ است. (5)

جهان در انتظار موعود

عيد بسيار بزرگى است و در ميان مواليد معظم ، روز ميلاد آن مولودى است كه جهان، چشم انتظار و پذيرا و آماده‏ى در آغوش گرفتن اوست. (6)

نيمه‏ى شعبان، عيدى همگانى

روز ولادت حضرت مهدى موعود ( ارواحنا فداه) ، يك عيد حقيقى براى همه‏ى افراد بشر و آن كسانى است كه ستمى كشيده‏اند، رنجى برده‏اند، دلشان سوخته است، اشكى ريخته‏اند، انتظارى كشيده‏اند و يا با مشاهده‏ى ناملايمات در طول حيات خود و در هر نقطه‏اى از عالم - و حتى در هر نقطه‏اى از تاريخ - مصيبتى تحمل كرده‏اند. همه‏ى آن‏ها در مثل چنين روزى و به ياد امروز، احساس شادمانى و اميد و نشاط كرده‏اند. (7)

تحقق وعده‏ى الهى با ولادت منجى

اين ولادت بزرگ و اين حقيقت عظيم، متعلق به يك ملت و يك زمان خاص نيست؛ بلكه متعلق به بشريت است. اين « ميثاق الله الذى اخذه و وكده» (8) ، ميثاق خدا با انسان است. « وعد الله الذى ضمنه » ، (9) اين وعده‏ى خداست كه تحقق آن را ضمانت كرده است. (10)

آمدن مهدى موعود، آرمانى همگانى

اين حقيقت ، مخصوص شيعه هم نيست؛ بلكه همه‏ى اديان و مذاهب ، عقيده دارند كه يك منجى و يك دست مقتدر الهى ، در مقطعى از تاريخ خواهد آمد و در نجات بشر از ظلم و جور، معجزه‏گرى خواهد كرد. (11)

اتفاق همه‏ى مسلمين بر تحقق حكومت مهدوى

همه‏ى فرق اسلامى، چه شيعه و چه سنى ، متفق هستند كه در پايان دوره‏ى جهان، يك دوره‏اى وجود خواهد داشت كه در آن يك حكومت الهى كامل و جامع با سيطره بر شرق و غرب عالم به عنوان حكومت مهدى(عج) تشكيل خواهد شد و در اين دوران، احكام اسلامى به طور كامل و جامع اجرا خواهد شد و اين بدين معناست كه تا قبل از دوران حضرت مهدى (عج) ، اسلام به صورت كامل و جامع در سطح جهان پياده نشده است. بدين معنا كه مقصود و هدف اصلى پيغمبر اسلام و همه‏ى نبوت‏ها كه بازسازى عالم و بازسازى انسان و رفع ظلم و رفع كفر و مقابله با نفاق و غلبه‏ى جنود رحمانى بر جنود شيطان است، جز در زمان آن حكومت تحقق پيدا نخواهد كرد. (12)

مهدويت، آينده‏ى مطلوب و درخشان براى بشريت

مسأله‏ى بزرگ مهدويت جزء مسايل اساسى در اسلام است ؛ مخصوص شيعه نيست. همه‏ى فرق اسلامى معتقدند كه مهدى (عليه‏السلام) از نسل طيب و طاهر پيغمبر ( صلى الله عليه و آله)، عالم را مملو از عدل و داد براى اقامه‏ى دين خدا و حق الهى ، قيام خواهد كرد. غيرمسلمان‏ها هم به نحوى معتقد به يك آينده‏ى مطلوب و درخشانى براى بشريت هستند كه با همين مسأله مهدويت تطبيق مى‏كند. (13)

اجماع مسلمانان بر وجود مهدى موعود

مسأله‏ى مهدى موعود كه متفق عليه ميان همه‏ى مسلمانان است و شيعه و سنى به وجود منجى و مصلحى با آن خصوصيات معترفند كه خواهد آمد و سراسر گيتى را از عدل و داد پر خواهد كرد، يكى از مسايل اساسى اسلام است. (14)

پي نوشت :

1- در مكتب جمعه ، ص 251، 60/3/29
2- سخنرانى جشن بزرگ منتظران ظهور با بسيجيان، 78/9/3
3- سخنرانى در ديدار با جمع كثيرى از پاسداران، در سالروز ميلاد امام حسين (ع) و روز پاسدار، 68/12/10
4- در ديدار اقشار مختلف مردم، 74/10/17
5- در ديدار اقشار مختلف مردم، 81/7/30
6- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمه‏ى شعبان ، 75/10/6
7- در ديدار اقشار مختلف مردم، 74/10/17
8- مفاتيح الجنان، زيارت آل ياسين
9- مفاتيح الجنان، زيارت آل ياسين
10- در ديدار اقشار مختلف مردم، 74/10/17
11- در ديدار اقشار مختلف مردم ، 74/10/17
12- خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران، رسالت ، 66/1/21
13- در ديدار اقشار مختلف مردم، 77/9/14
14- در مكتب جمعه ، ص 249، 60/3/29